Cookiepolicy
Cookies är nödvändiga för att optimera vår hemsida. De hjälper oss att lagra statistik och information som gör det möjligt för oss att visa funktioner som jämförelseverktyget . Dessa cookies sparar inte några personuppgifter. Du kan läsa mer om cookies på vår sida för Datasäkerhet

2018-09-27

Ford utvecklar teknologi för att underlätta framkomlighet för utryckningsfordon

Ford och Vodafone har gått ihop för att ta fram teknologi som automatiskt kan varna medtrafikanter för olyckor, och som visar hur du som förare kan skapa en "akutkorridor", så brandbilar, ambulanser och polisbilar kan köra fram obehindrat – en situation där varje sekund kan vara livsviktig.

Ford arbetar tillsammans med Vodafone med att ta fram en prototyp som genom uppkopplad teknologi ska kunna varna medtrafikanter för olyckor. Ett vanligt problem vid olyckor är att förare blir förvirrade i trafiken, vilket leder till köer och svårigheter för utryckningsfordon att ta sig fram.

– Uppkopplad och automatiserad bilkörning är en viktig del av fordonsvärldens framtida teknologiska lösningar. Ford har lång erfarenhet när det kommer till att utveckla och testa fordon kopplat till infrastruktur, och lösningar för att få fordon att kommunicera med varandra för ökad säkerhet på vägen. Tillsammans med Vodafone och ett partnerskap med en rad andra aktörer, siktar vi på att finna nya insikter i hur vi utvecklar kommunikationsmöjligheter mellan fordon, säger Gunnar Herrmann, VD för Ford of Germany.

Bättre framkomlighet vid olyckor räddar liv
Framkomlighet för utryckningsfordon är av yttersta vikt. Enligt experter ökar överlevnadsgraden med 40 procent om utryckningsfordon kommer fram fyra minuter snabbare. Den teknik som Ford och Vodafone nu testar varnar förare för olyckor bara några sekunder efter att de inträffat. Systemet ska också signalera när utryckningsfordon närmar sig och då meddela vilken fil föraren ska lägga sig i för att öka framkomligheten och skapa en så kallad "akutkorridor".

Systemet med akutkorridorer testas just nu i Düsseldorf som en del av ett 150-miljonersprojekt som praktiskt testar nya uppkopplade fordonsteknologier och automatiserad bilkörning.

eCall i nya Ford Focus underlättar kontakt med akuttjänster
I nya Ford Focus finns möjligheten att ringa akuttjänster med Fords eCall, genom att trycka på en SOS-knapp vid bilens instrumentpanel. I en framtid där fordon kommer kommunicera allt mer med varandra via mobila nätverk och integrerade modem, ser Ford och Vodafone nu över hur eCall Plus ska kunna informera andra förare kring olyckor över ett avstånd på 500 meter. Akutfordon ska få varningar och information på en inbyggd display som visar upp den aktuella akutkorridor som skapas.



Om Ford Motor Company

Ford Motor Company är ett världsledande bilföretag med huvudkontor i Dearborn i Michigan. Företaget tillverkar och distribuerar motorfordon i sex världsdelar. Koncernen har cirka 201 000 anställda världen över och 65 fabriker. Dess fordon marknadsförs bl.a. under varumärkena Ford och Lincoln. Finansiella tjänster erbjuds genom Ford Motor Credit Company. För mer information om Ford och bolagets produkter världen över, vänligen besök http://www.corporate.ford.com/ eller http://www.ford.se/

Ford of Europe ansvarar för produktion, försäljning och service av fordon av märket Ford på 50 separata marknader och har cirka 54 000 anställda vid sina helägda anläggningar och cirka 69 000 anställda medräknat joint ventures och okonsoliderade företag. Vid sidan av Ford Motor Credit Company driver Ford Europa även Ford Customer Service Division och 24 produktionsanläggningar (16 helägda eller konsoliderade joint venture-anläggningar och 8 okonsoliderade joint venture-anläggningar). De första Fordbilarna levererades till Europa 1903, samma år som Ford Motor Company grundades. Tillverkningen i Europa startade 1911.



Aktuella nyheter