Cookiepolicy
Cookies är nödvändiga för att optimera vår hemsida. De hjälper oss att lagra statistik och information som gör det möjligt för oss att visa funktioner som jämförelseverktyget . Dessa cookies sparar inte några personuppgifter. Du kan ta reda på mer om cookies på vår hemsida. Datasäkerhet

2018-06-25

Ford om nya Focus: ”Den mest innovativa, dynamiska och spännande Forden någonsin”

Nya Ford Focus är helt nyutvecklad från bottenplattan och upp.

Ford Focus är Fords mest sålda modell i Sverige, och det är lätt att förstå varför svenskarna tagit den till sina hjärtan. När Ford nu lanserar den nya generationen av bilen är den helt nyutvecklad från bottenplattan och upp, fullpackad med avancerad förarassistansteknik och godbitar som automatisk parkering, wifi och trådlös mobilladdning. Säljstart för Sverige är i augusti.

Nya Ford Focus påstås vara den mest körglada mellanklassbilen och den är bekvämare än någonsin tidigare med större utrymmen och avancerad stötdämpningsteknik, som anpassar sig efter körningen på två millisekunder. Tekniken läser av dämpningen, karossen, styrningen och bromskraft och kan till och med upptäcka potthål för att minska stötarna för passagerarna.

Rymligt för såväl förare som passagerare
Invändigt märks det att bilen gjorts om från grunden. Framdörrarna flyter in bakom instrumentpanelen och skapar en omfamnande effekt och i baksätet är det klassledande benutrymmet fem centimeter längre än föregångaren. Även överkroppen får sitt med sex centimeter bredare axelutrymme i baksätet, och den luftiga känslan förstärks med designen av bakdörrarna och det öppningsbara panoramataket. Bagageutrymmet rymmer en stor hundbur utan nedfällda säten och öppnas med hjälp av en enkel fotrörelse under den bakre stötfångaren.

– Vår nya Ford Focus är verkligen höjdpunkten i sitt segment när det kommer till teknologi och körglädje. Att få chansen att bygga en helt ny bil från ett vitt ark kommer inte ofta, och vi har tagit oss an det med full kraft för att utveckla den bästa mellanklassbilen som går att köpa för pengar, säger Joe Bakaj, produktutvecklingschef på Ford Europa.

Avancerad förarhjälpsteknik, wifi och trådlös laddning
Ford Focus erbjuder en lång rad olika tekniska funktioner, som adaptiv farthållare som både fungerar i bilköer och kan läsa av hastighetsskyltar och anpassa hastigheten, och adaptiva frontstrålkastare som läser av vägen och mötande trafik för att lysa upp där du behöver och riktar bort lyktorna från medtrafikanter.

Den utvecklade parkeringshjälpen, som utöver styrningen även kontrollerar växling, gas och broms, gör det möjligt att parkera i fickor som bara är 1,1 meter längre än bilen genom att bara trycka på en knapp i mittkonsolen.

Bilen är också Fords mest uppkopplade bil hittills, med appen FordPass och ett wifi-nätverk ombord som kan förse upp till tio enheter med internetuppkoppling. Infotainmentsystemet SYNC 3, på den 8 tum stora touchskärmen, har stöd för Apples CarPlay och Googles Android Auto, och ljudsystemet är ett nytt 675-wattssystem från B&O Play.

Flera motoralternativ är aktuella för den svenska marknaden, bl.a. Fords prisade EcoBoost-bensinmotor. Under 2020 kommer man att introducera en mildhybrid-version i Sverige. 

Priset för nya Ford Focus börjar på 177 900 SEK för 5-dörrarsversionen och 183 900 SEK för kombiversionen.



Aktuella nyheter